Kwantifceerbare aardrijkskunde: ik zoek voorbeelden

    Willem Korevaar
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 291
    Door Willem Korevaar 1507 dagen geleden Reacties (4)

     4/5 Sterren (1)

    Kwantifceerbare aardrijkskunde: ik zoek voorbeelden

    Ik ben op zoek naar formules. Formules die je kunt gebruiken om iets te zeggen over een gebied, plek, afstand etc. De associatie met formules is niet een directe als je het over aardrijkskunde hebt. Toch is deze er. Zo heb ik al het Locatiequotiënt, de Ranksizerule, segregatieindex, clusteringindex.....maar vroeg mij af of er nog meer zijn.
    Dus heb je voor mij soortgelijke 'geografische' formules (met uitleg en evt voorbeeld) dan ga ik die verzamelen (en gebruiken) en op een pagina hier op de site. Dan kunnen er anderen ook gebruik van maken. 
    Je kunt direct hier op de wiki- pagina aan het werk, je mag het ook als 'reactie' hieronder plaatsen, mailen kan ook.

    Alvast bedankt! 
    Willem Korevaar 

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Kees Rotteveel
        Kees Rotteveel 1501 dagen geleden

        Beste Willem,

        Ik moest denken aan interactiemodellen: hoe groter de afstand, hoe lager de interactie.

        Jean Paul Rodrigue schrijft voor Hofstra university over The Geography of Transport Systems interessante informatie, die ik voor de correctheid onvertaald laat: 

        The basic assumption concerning many spatial interaction models is that flows are a function of the attributes of the locations of origin, the attributes of the locations of destination and the friction of distance between the concerned origins and the destinations. The general formulation of the spatial interaction model is as follows:

        • Tij : Interaction between location i (origin) and location j (destination). Its units of measurement are varied and can involve people, tons of freight, traffic volume, etc. It also relates to a time period such as interactions by the hour, day, month, or year.
        • Vi : Attributes of the location of origin i. Variables often used to express these attributes are socio-economic in nature, such as population, number of jobs available, industrial output or gross domestic product.
        • Wj : Attributes of the location of destination j. It uses similar socio-economic variables than the previous attribute.
        • Sij : Attributes of separation between the location of origin i and the location of destination j. Also known as transport friction. Variables often used to express these attributes are distance, transport costs, or travel time.

        groeten,
        Kees
        • Willem Korevaar
          Willem Korevaar 1502 dagen geleden

          Dat is nu juist het mooie van een community: dat ik het niet alleen hoef uit te zoeken :-). Blij met jullie reacties, maar graag dan ook de voorbeelden uitwerken op de pagina die ik gelinkd heb:

          http://aardrijkskunde.vakcommunity.nl/pages/view/22667462/formules-in-de-geografiekwantificeren-maar

          • Dennis Hunink
            Dennis Hunink 1502 dagen geleden

            We kunnen ook denken aan de locatietheorieen. Zowel de klassieke als neo-klassieke locatietheorieen bevatten prima formules die toepasbaar zijn in het onderwijs. Denk aan bid-rent-curve etc

            • Ralph Maartens
              Ralph Maartens 1502 dagen geleden

              Hoi Willem,

              Goeie zaak om hier eens een overzicht van te maken. De gini-coëfficiënt, waar ik aan moest denken, dus over de mate van ongelijkheid in een samenleving is niet ruimtelijk, dus niet echt aardrijkskundig, maar meer algemeen sociaal-economisch.

              Maar wat me ook meteen te binnen schoot was het werk van Geoffrey West en Luís Bettencourt (PNAS, 24-4-2007) die er achter zijn gekomen dat hoe meer inwoners een stad heeft, hoe disproportioneel hoger:
              - het aantal patenten (1,27)
              - het aantal uitvinders (1,25)
              - de hoeveelheid bedrijfsinvesteringen in R&D (1,34)

              en hoe minder:
              - benzinestations 0,77
              - lengte elekriciteitskabel 0,87
              - wegoppervlak 0,83
              Het gaat hier om zogenaamde schaalfactoren en schaalwetten. Als je erover leest, lijkt het ook vaak zo te worden voorgesteld: als je nou maar je stad/agglomeratie maar groot genoeg maakt, krijg je vanzelf meer uitvindingen in je stad en wordt je stad welvarender; zoiets. Ik betwijfel of het zó werkt, want dat kan ook een omdraaiing zijn, maar er is dus kennelijk wel een statistisch verband. Ik las erover in het NRC; daar heb ik ook die PNAS-verwijzing uit (ik lees dat tijdschrift natuurlijk niet zelf). Als je zoekt op bovengenoemde namen in de krantendatabase van de KB-website, heb je de bewuste NRC-artikelen zo teruggevonden.

              Ben benieuwd naar de resultaten van je initiatief; succes ermee, groeten,
              Ralph

            Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers