Social media, apps, smartphones, kans of bedreiging?

    Willem Korevaar
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 81
    Door Willem Korevaar 1029 dagen geleden Reacties (2)

     0/5 Sterren (0)

    Social media, apps, smartphones, kans of bedreiging?

    [Advertentie] Dit jaar stond de Nationale Onderwijsweek in het teken van ‘Beter Samen’. 'Beter Samen' slaat op het fenomeen dat leerprocessen zich niet alleen in het hoofd afspelen, maar ontstaan door voortdurende interactie met de sociale en culturele context.
    'Beter Samen' gaat over onderwijs dat aansluit bij actualiteit. Hierbij zijn interactieve mogelijkheden zoals internet en educatieve apps wellicht van belang. Studiekring grijpt het thema 'Beter samen' aan om te onderzoeken hoe onderwijsprofessionals aankijken tegen de relatie tussen (educatieve) apps en social media aan de ene kant en onderwijs aan de andere kant.
    Vormen online ontwikkelingen, zoals apps en social media een bedreiging voor het onderwijs? Of ziet u juist kansen?

    Studiekring doet onderzoek naar deze ontwikkelingen. Uw mening als onderwijsprofessional is daarbij van essentieel belang. Wij zijn benieuwd naar úw mening en vragen een paar minuten van uw tijd om deze enquête in te vullen.

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Willem Korevaar
        Willem Korevaar 1022 dagen geleden

        Leo, wel heel kort door de bocht. Ik heb het boek niet gelezen, maar sommige reviews wel en volgens mij is de boodschap niet dat je smartphones niet in de les zou kunnen inzetten.

        Beperk dan het gebruik van de mobiel tot alleen die app. Zo gebruik ik Kahoot, Socrative bv regelmatig om kennis te toetsen, en dus direct feedback te geven op wat er in de les wel of niet geleerd is. Moet je niet elke les doen natuurlijk.

        Verder kun je niet tegen GPS apps als EveryTrail zijn, waarmee ze veldobservaties kunnen vastleggen. Nou zo zijn er nog wel meer nuttige apps die je kunt gebruiken.

        Sociale media gebruik als Twitter etc heb ik niet gebruikt, maar daar kan ik mij ook wel een nuttige inzet voor bedenken. Alles met mate en vooral onder controle: alleen als de docent het zegt en een gericht doel opgeeft. Mobiel is bij mij in de klas in de tas en uit, behalve wanneer ik zeg dat dat niet zo is.

        En idd multitasken bestaat niet.

        • L.D. Zander
          L.D. Zander 1023 dagen geleden

          Gebruik Apps / smartphone in de les is niet goed voor leerlingen. Teveel Switch tasking

          Zie het boek  Focus: Over sociale media als de grote afleider ISBN: 978 908850386 3

          en de bijbehorende website.

          Zeer bruikbaar in mentorlessen

        Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers