Krassen in de Bosatlas

    Jack van Soest
    Door Jack van Soest 1027 dagen geleden Reacties (3)

     0/5 Sterren (0)

    Ontving deze week van Noordhoff Uitgevers een nieuwe Bosatlas, met het verzoek om -als gewaardeerd panellid- de kaarten die ik niet of nauwelijks gebruik (minstens 10%)  door te krassen!!! De vernielde atlas kan gratis worden geretourneerd. Mag ook m'n eigen 54e druk van de Bosatlas vernielen en terugsturen, wat fijn!
    Als beloning voor deze vernielzucht ontvang je de Bosatlas van het culturele erfgoed, tja die heb ik natuurlijk al...

    Dit is toch niet te geloven: zo worden er -denk ik- honderden Bosatlassen vernietigd voor dit onderzoek. Veel scholen moeten de eindjes aan elkaar knopen om de nieuwste atlassen aan te kunnen schaffen en Noordhoff Uitgevers nodigt je uit atlassen te vernielen.
    Je kunt toch ook de nummers van de kaarten opgeven die je niet of weinig gebruikt?
    Vind dit een ongepaste en papierverspillende manier van onderzoek doen.

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Jack van Soest
        Jack van Soest 1018 dagen geleden

        Kreeg de volgende reactie van Noordhoff.

        Geachte heer Van Soest,

         Dank voor uw e-mail. Om heel eerlijk te zijn: ik begrijp uw reactie, en had ook gemengde gevoelens bij het schrijven van het verzoek. Het beschadigen van een mooi product als een atlas voelt niet goed, niet in het minst omdat dat hetgene is wat leerlingen juist ten strengste verboden wordt. Dat we toch voor dit verzoek gekozen hebben, komt voort uit de overweging dat we het u zo eenvoudig mogelijk wilden maken.

         Verder kan ik twee nuanceringen aanbrengen.

         Ten eerste is dit onderzoek beperkt tot een kleine doelgroep: zo’n veertig docenten uit de klankbordgroep hebben een atlas met krasverzoek ontvangen. Het gaat dus niet om honderden atlassen.

        Ten tweede kent een atlas een materiele en een immateriële kant. Het bedrag dat u als klant en gebruiker betaalt voor een atlas is gebaseerd op de fysieke productiekosten van de atlas, én op het werk dat nodig is om de cartografie te realiseren. Dat werk bestaat uit bronnenonderzoek, analyse van datasets, selectie van data op basis van het kaartverhaal dat we willen vertellen en uiteindelijk het tekenen van de kaart. Die ontwikkelkant is verreweg de grootste kostenfactor. Een team van acht cartografen is de komende twee jaar bezig met het voorbereiden van een volgende druk van de Bosatlas. Bijgestaan door een groot aantal freelancers buiten het bedrijf. Daar liggen de grote kosten. Vanuit bedrijfsoptiek is het opofferen van veertig atlassen dan nog maar een te verwaarlozen investering. Dat u daar als gebruiker heel anders tegenaan kijkt, kan ik begrijpen.

         Wilt u toch meewerken aan ons onderzoek, wat wij zeer op prijs zouden stellen, dan staat het u natuurlijk vrij om in plaats van een bekraste atlas kaartnummers aan ons toe te sturen. De toegezonden Grote Bosatlas kunt u behouden. In plaats van De Bosatlas van het cultureel erfgoed bieden we u als tegenprestatie graag een andere atlas uit ons fonds aan, naar uw keuze.

        Tenslotte: ik hoop dat we uw kerstvakantie door ons verzoek niet al te zeer hebben vergald. Is dat toch zo, dan bied ik u hiervoor mijn oprechte excuses aan.

        Met vriendelijke groet,

        Peter Vroege

        Uitgever
        P.Vroege@noordhoff.nl

        • Jack van Soest
          Jack van Soest 1026 dagen geleden

          Dag Willem,

          Heb een mail gestuurd aan Peter Vroege van Noordhoff, wacht zijn reactie even af.

          • Willem Korevaar
            Willem Korevaar 1027 dagen geleden

            Vreemd! Heb je hem al opgestuurd? Anders zou ik idd een lijstje terugsturen met commentaar.

          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers